Ράδιο Βήτα Chatbox

Τι σημαίνει η απόφαση του ΟΠΕΚ για «ψαλίδι» στην παραγωγή πετρελαίου: Πόσο θα αυξηθεί η τιμή της βενζίνης και πώς επηρεάζεται η Ρωσία

 

Οι μεγάλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, αποφάσισαν μέσα στην εβδομάδα, να μειώσουν την ποσότητα πετρελαίου που παραδίδουν στην παγκόσμια οικονομία.

Και ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης υποδηλώνει ότι αυτό μπορεί να σημαίνει μόνο ένα πράγμα: έρχονται υψηλότερες τιμές για το αργό πετρέλαιο και για το πετρέλαιο ντίζελ, τη βενζίνη και το πετρέλαιο θέρμανσης.

Η απόφαση της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να μειώσει κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τον επόμενο μήνα έρχεται καθώς οι δυτικοί σύμμαχοι προσπαθούν να περιορίσουν τα χρήματα του πετρελαίου που εισρέουν στο πολεμικό ταμείο της Μόσχας μετά την εισβολή της στην Ουκρανία.

Δείτε τι πρέπει να γνωρίζετε για την απόφαση του ΟΠΕΚ+ και τι μπορεί να σημαίνει για την οικονομία και το πλαφόν της τιμής του πετρελαίου:

Γιατί ο ΟΠΕΚ μειώνει την παραγωγή;

Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας Abdulaziz bin Salman λέει ότι η συμμαχία δρα προληπτικά με την απόφαση για προσαρμογή της προσφοράς ενόψει μιας πιθανής κάμψης της ζήτησης, επειδή η επιβραδυνόμενη παγκόσμια οικονομία χρειάζεται λιγότερα καύσιμα για τα ταξίδια και τη βιομηχανία.

«Διανύουμε μια περίοδο ποικίλων αβεβαιοτήτων που θα μπορούσαν να έρθουν στο δρόμο μας», δήλωσε και ο ΟΠΕΚ+ προσπάθησε να παραμείνει «μπροστά από την καμπύλη». Περιέγραψε τον ρόλο της ομάδας ως «μια μετριοπαθή δύναμη, για να επέλθει σταθερότητα».

 Ένας σημαντικός λόγος για την ολίσθηση είναι οι φόβοι ότι μεγάλα τμήματα της παγκόσμιας οικονομίας διολισθαίνουν σε ύφεση, καθώς οι υψηλές τιμές της ενέργειας - για το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια - οδηγούν τον πληθωρισμό και στερούν από τους καταναλωτές την αγοραστική τους δύναμη.

Ένας άλλος λόγος: Τα υψηλά επίπεδα  παραγωγής του καλοκαιριού προέκυψαν λόγω των φόβων ότι μεγάλο μέρος της παραγωγής πετρελαίου της Ρωσίας θα χαθεί από την αγορά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Καθώς οι δυτικοί έμποροι απέφευγαν το ρωσικό πετρέλαιο ακόμη και χωρίς κυρώσεις, οι πελάτες στην Ινδία και την Κίνα αγόρασαν αυτά τα βαρέλια με μεγάλη έκπτωση, οπότε το πλήγμα στην προσφορά δεν ήταν τόσο άσχημο όσο αναμενόταν.

Οι παραγωγοί πετρελαίου είναι επιφυλακτικοί για μια ξαφνική κατάρρευση των τιμών εάν η παγκόσμια οικονομία πάρει την κατηφόρα ταχύτερα από ό,τι αναμένεται. Αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 το 2020 και κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2008-2009.

Πώς η Δύση στοχεύει το ρωσικό πετρέλαιο;

Οι ΗΠΑ και η Βρετανία επέβαλαν απαγορεύσεις που ήταν κυρίως συμβολικές, επειδή καμία από τις δύο χώρες δεν εισήγαγε πολύ ρωσικό πετρέλαιο. Ο Λευκός Οίκος απέφυγε να πιέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση για απαγόρευση εισαγωγών, επειδή οι χώρες της ΕΕ προμηθεύονται το ένα τέταρτο του πετρελαίου τους από τη Ρωσία.

Τελικά, το μπλοκ των 27 χωρών αποφάσισε να σταματήσει να εισάγει το ρωσικό πετρέλαιο που έρχεται με πλοία στις 5 Δεκεμβρίου, ενώ διατήρησε μια μικρή ποσότητα προμηθειών από αγωγούς, στις οποίες βασίζονται ορισμένες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Από εκεί και πέρα, οι ΗΠΑ και άλλες μεγάλες δημοκρατίες της G7 επεξεργάζονται τις λεπτομέρειες για ένα ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο. Θα στοχεύει σε ασφαλιστές και άλλους παρόχους υπηρεσιών που διευκολύνουν τις μεταφορές πετρελαίου από τη Ρωσία σε άλλες χώρες. Η ΕΕ ενέκρινε ένα μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση αυτή την εβδομάδα.

Πολλοί από αυτούς τους παρόχους έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη και θα τους απαγορευόταν να συναλλάσσονται με ρωσικό πετρέλαιο εάν η τιμή είναι πάνω από το ανώτατο όριο.

Πώς θα συγκρουστούν οι περικοπές παραγωγής πετρελαίου, τα ανώτατα όρια τιμών και τα εμπάργκο;

Η ιδέα πίσω από το πλαφόν τιμών είναι να συνεχίσει να ρέει ρωσικό πετρέλαιο στην παγκόσμια αγορά, απλώς σε χαμηλότερες τιμές. Η Ρωσία, ωστόσο, έχει απειλήσει να σταματήσει απλώς τις παραδόσεις σε μια χώρα ή εταιρείες που τηρούν το ανώτατο όριο. Αυτό θα μπορούσε να αποσύρει περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο από την αγορά και να ωθήσει τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα. Αυτό θα μπορούσε επίσης να ωθήσει το κόστος στην αντλία σε υψηλότερα επίπεδα.

Οι αμερικανικές τιμές της βενζίνης που εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ των 5,02 δολαρίων το γαλόνι στα μέσα Ιουνίου είχαν μειωθεί πρόσφατα, αλλά έχουν αυξηθεί και πάλι, δημιουργώντας πολιτικά προβλήματα στον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ένα μήνα πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές, συμπεραίνει το Associated Press.

Ο Μπάιντεν, ο οποίος αντιμετωπίζει πληθωρισμό σε υψηλά επίπεδα σχεδόν 40 ετών, είχε διαφημίσει την πτώση των τιμών στην αντλία. Την περασμένη εβδομάδα, η μέση εθνική τιμή για ένα γαλόνι αυξήθηκε κατά 9 σεντς, στα 3,87 δολάρια. Αυτό είναι 65 σεντς περισσότερο από ό,τι πλήρωναν οι Αμερικανοί πριν από ένα χρόνο.

"Είναι μια απογοήτευση και εξετάζουμε τι εναλλακτικές λύσεις μπορούμε να έχουμε", δήλωσε στους δημοσιογράφους σχετικά με την απόφαση του ΟΠΕΚ+.

Η περικοπή της παραγωγής του ΟΠΕΚ θα επιδεινώσει τον πληθωρισμό;

Κατά πάσα πιθανότητα ναι. Το αργό μπρεντ θα πρέπει να φτάσει τα 100 δολάρια ανά βαρέλι μέχρι τον Δεκέμβριο, λέει ο Jorge Leon, ανώτερος αντιπρόεδρος της Rystad Energy. Αυτό είναι υψηλότερο από μια προηγούμενη πρόβλεψη για 89 δολάρια.

Μέρος της μείωσης κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα είναι μόνο στα χαρτιά, καθώς ορισμένες χώρες του ΟΠΕΚ+ δεν είναι σε θέση να παράγουν την ποσόστωσή τους. Έτσι, η ομάδα μπορεί να προσφέρει μόνο περίπου 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σε πραγματικές περικοπές. Αυτό εξακολουθεί να έχει «σημαντική» επίδραση στις τιμές, δήλωσε ο Leon.

«Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου θα προσθέσουν αναπόφευκτα στον πονοκέφαλο του πληθωρισμού που καταπολεμούν οι παγκόσμιες κεντρικές τράπεζες και οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου θα συνυπολογιστούν στον υπολογισμό της περαιτέρω αύξησης των επιτοκίων για την ψύξη της οικονομίας», έγραψε σε σημείωμά του.

Αυτό θα επιδεινώσει μια ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις ρωσικές περικοπές των προμηθειών φυσικού αερίου που χρησιμοποιούνται για θέρμανση, ηλεκτρισμό και σε εργοστάσια και θα στείλει τις τιμές της βενζίνης προς τα πάνω παγκοσμίως. Καθώς αυτό τροφοδοτεί τον πληθωρισμό, οι άνθρωποι έχουν λιγότερα χρήματα για να ξοδέψουν σε άλλα πράγματα όπως τα τρόφιμα και το ενοίκιο.

Άλλοι παράγοντες θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τις τιμές του πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένου του βάθους οποιασδήποτε πιθανής ύφεσης στις ΗΠΑ ή την Ευρώπη και της διάρκειας των lockdown της Κίνας, οι οποίοι έχουν μειώσει τη ζήτηση για καύσιμα.

Τι σημαίνει αυτό για τη Ρωσία;

Οι αναλυτές λένε ότι η Ρωσία, ο μεγαλύτερος παραγωγός μεταξύ των μελών της συμμαχίας που δεν ανήκουν στον ΟΠΕΚ, θα επωφεληθεί από τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου πριν από την επιβολή ανώτατου ορίου τιμών. Εάν η Ρωσία πρέπει να πουλήσει πετρέλαιο με έκπτωση, τουλάχιστον η μείωση ξεκινά από ένα υψηλότερο επίπεδο τιμών.

Οι υψηλές τιμές του πετρελαίου νωρίτερα φέτος αντιστάθμισαν μεγάλο μέρος των πωλήσεων που έχασε η Ρωσία από τους δυτικούς αγοραστές που απέφευγαν την προμήθειά της. Η χώρα κατάφερε επίσης να ανακατευθύνει περίπου τα δύο τρίτα των τυπικών δυτικών πωλήσεών της σε πελάτες σε μέρη όπως η Ινδία.

Αλλά στη συνέχεια η Μόσχα είδε τις εισπράξεις της από το πετρέλαιο να διολισθαίνουν από 21 δισ. δολάρια τον Ιούνιο σε 19 δισ. δολάρια τον Ιούλιο σε 17,7 δισ. δολάρια τον Αύγουστο, καθώς οι τιμές και ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκαν, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Το ένα τρίτο του κρατικού προϋπολογισμού της Ρωσίας προέρχεται από τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, οπότε τα ανώτατα όρια τιμών θα διαβρώσουν περαιτέρω μια βασική πηγή εσόδων.

Πηγή ethnos

 


Σχόλια