Ράδιο Βήτα Chatbox

ΣΥΡΙΖΑ: Περνά στην επίθεση μετά το πένθος

Το χθεσινό κάλεσμα και η παρουσία του ΣΥΡΙΖΑ -Προοδευτική Συμμαχία στις συγκεντρώσεις σιωπηλής διαμαρτυρίας για την τραγωδία στα Τέμπη αποτελούσε το πρώτο στίγμα της ηγεσίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία μετά το τριήμερο εθνικό πένθος θα περάσει στην αντεπίθεση ζητώντας να αποκαλυφθεί η αλήθεια.

Η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. θεωρεί ότι δεν υπάρχει αμφιβολία πως πρόκειται για μια προαναγγελθείσα τραγωδία και αυτό το μαρτυρούν οι καταγγελίες των ίδιων των εργαζόμενων στον Σιδηρόδρομο, οι οποίες έχουν εκφραστεί με επιστολές, παραιτήσεις και προειδοποιήσεις ακόμα και μέσω εξωδίκων.

Για τον Αλέξη Τσίπρα, κάθε προσπάθεια απόκρυψης και συγκάλυψης της αλήθειας για την τραγωδία των Τεμπών αποτελεί ασέβεια προς τους νεκρούς. «Η επιλογή όλων μας τώρα δεν μπορεί παρά να είναι μία: Όλα στο φως! Μόνο έτσι θα έχουμε κάνει το χρέος μας ώστε να μην ξαναζήσουμε ποτέ μια τραγωδία σαν και αυτή» είναι το μήνυμα της Κουμουνδούρου προς κάθε κατεύθυνση.

Η ηγετική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. εστιάζει στην διαχείριση που κάνει το Μέγαρο Μαξίμου και κεντρικά στελέχη λένε: «Δυστυχώς, για ακόμα μία φορά η προσπάθεια του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης να καταφύγουν σε επικοινωνιακά τεχνάσματα, χονδροειδείς απόπειρες συμψηφισμού και διαχρονικές δικαιολογίες, προκαλεί σοβαρές ανησυχίες και αλγεινή εντύπωση».

ΣΥΡΙΖΑ ρωτά Μητσοτάκη

Υπ’ αυτές τις συνθήκες, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. θεωρεί ότι η αλήθεια είναι μονόδρομος και στο πλαίσιο αυτό η αξιωματική αντιπολίτευση θα καλέσει ευθέως τον ίδιο τον Πρωθυπουργό να απαντήσει άμεσα στα εξής τέσσερα ερωτήματα:

α.  Τι ακριβώς θα πήγαινε να εγκαινιάσει προεκλογικά στη Θεσσαλονίκη την ημέρα του δυστυχήματος; Ένα κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης με ανύπαρκτο σύστημα;
β. Ποιος και πώς διόρισε έναν άνθρωπο άπειρο και ακατάλληλο στη θέση του σταθμάρχη Λάρισας και πόσες μέρες πριν το δυστύχημα είχε αναλάβει υπηρεσία;
γ. Ποιος ο λόγος παραίτησης το 2022 του πρόεδρου της Επιτροπής που είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο και ποια η απάντηση στα συνεχόμενα εξώδικα των εργαζόμενων;
δ. Τέλος, περιμένουμε από τον κ. Μητσοτάκη που απέδωσε στον κ. Καραμανλή την «αντικειμενική πολιτική ευθύνη» να μας απαντήσει εάν αυτή θα διαρκέσει μέχρι τις εκλογές και μετά θα είναι κανονικά υποψήφιος.

«Ο κ. Μητσοτάκης έσπευσε να προδικάσει ότι η τραγωδία οφείλεται κυρίως σε “ανθρώπινο λάθος”. Ο σεβασμός στα θύματα προϋποθέτει σεβασμό στην αλήθεια. Πρόκειται για “τραγικό ανθρώπινο λάθος” όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, αφήνοντας να εννοηθεί πως όλα οφείλονται στο λάθος του σταθμάρχη ή τελικά φταίει πάλι ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως με σαφήνεια τόνισε ο πρώην Υπουργός κ. Καραμανλής στην επιστολή παραίτησής του;» τονίζουν ανώτερα κομματικά στελέχη και συνεχίζουν: «Εάν πρόκειται για “τραγικό ανθρώπινο λάθος” γιατί ο κ. Μητσοτάκης απέδωσε στον παραιτηθέντα κ. Καραμανλή την “αντικειμενική πολιτική ευθύνη” και γιατί ζήτησε τις παραιτήσεις των επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ;».

Ερωτήματα για την τριμελή επιτροπή

Πολλές ενστάσεις έχει ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και για την τριμελή επιτροπή που ανακοίνωσε ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών και Υποδομών και στενός συνεργάτης του Κυρ. Μητσοτάκη, ο Γιώργος Γεραπετρίτης. «Εφόσον ο κ. Μητσοτάκης έβγαλε ήδη πόρισμα πως πρόκειται για “τραγικό ανθρώπινο λάθος”, τι θα διερευνήσει η “υπερκομματική επιτροπή”; Επίσης, ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για διαχρονικές ευθύνες. Παθογένειες μπορεί να υπήρχαν, αλλά οι ευθύνες είναι πολύ συγκεκριμένες: Δεν ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά η ΝΔ που αγνοούσε τις προειδοποιήσεις και τα εξώδικα των εργαζόμενων που προεξοφλούσαν δυστύχημα».

«Η επιτροπή για τη διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος πρέπει να είναι διακομματική. Η κυβέρνηση δεν έχει επιδείξει πρόθεση συναίνεσης για τη σύνθεση της επιτροπής. Είναι ενδεικτική η τοποθέτηση από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Ζηλιασκόπουλου, ως μέλος της «υπερκομματικής επιτροπής. Σημειώνουμε ότι ο κ. Ζηλιασκόπουλος ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010 – 2015. Άρα θα ελέγξει ο ίδιος τις ευθύνες του» λένε κεντρικά στελέχη και συμπληρώνουν: « Αυτό που επιθυμεί όμως ο κ. Μητσοτάκης, είναι  ένα βολικό πόρισμα προεκλογικά που θα επικυρώνει την ετυμηγορία που ήδη έχει βγάλει στο διάγγελμά του: Ότι όλα είναι ένα «τραγικό ανθρώπινο λάθος» και «διαχρονικές  οι ευθύνες. Η επιτροπή θα πρέπει να συσταθεί από τη βουλή. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι ελεγχόμενη, δεν μπορεί να ορίσει τον ελεγκτή της».

Παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμία σύγκριση ανάμεσα στις δύο κυβερνήσεις για τρεις βασικούς λόγους:

1. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που ολοκλήρωσε το πιο δύσκολο τμήμα του συνολικού έργου. Την διπλή γραμμή στην διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη το 2018 με σήραγγες χιλιομέτρων, με γέφυρες πάνω σε ρήγματα, με εκατοντάδες χιλιόμετρα ηλεκτροδότησης. Χωρίς γραμμή σιδηροδρομική ΔΕΝ μπορεί να τοποθετηθεί ολοκληρωμένο το ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας. Αυτό λοιπόν κάνει ακόμα μεγαλύτερες τις ευθύνες της κυβέρνησης για το ατύχημα.

2. Υλοποιήθηκε μεγάλο μέρος και ξεπεράστηκαν όλα τα προβλήματα των συμβάσεων για την σηματοδότηση και τηλεδιοικηση που παρέλαβε η ΝΔ με στόχο ολοκλήρωσης του έργου το τέλος του 2020. Έκτοτε έγιναν τα πάντα για να μην ολοκληρωθεί .

3. Επί σύριζα παρά τα μνημόνια για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους και επειδή η σύμβαση για το ETCS δεν είχε ολοκληρωθεί είχαν τοποθετηθεί 2 έμπειροι σταθμάρχες στους κεντρικούς σταθμούς της Αθήνας Θεσσαλονίκης Λάρισας και Τιθωρέας, όπως και κλειδούχοι σε όλα τα απαραίτητα σημεία, για τη διασφάλιση της ασφαλούς κίνησης των τρένων. Υπήρχε μάλιστα το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου το οποίο παρακολουθούσε την κυκλοφορία όλων των τρένων.

4. Η ΝΔ όχι μόνο δεν είχε έμπειρα στελέχη, δεν προέβη ούτε στην πρόσληψη όσων συνταξιοδοτήθηκαν τα 4 χρόνια, αλλά στη θέση τους χρησιμοποίησε πολύ λιγότερους εργολαβικούς εργαζόμενους, και με ελάχιστη ή μηδενική εμπειρία. Και όπως προκύπτει από τις αποκαλύψεις, ο εν λόγω σταθμάρχης της Λάρισας ήταν κομματικό ρουσφέτι της ΝΔ, σύμφωνα με την καταγγελία και του πρώην σταθμάρχη.

Τι έκανε η ΝΔ;

Σε αυτό το πλαίσιο προβάλλουν τι κατά τους ίδιους έκανε η ΝΔ και εστιάζουν στα εξής σημεία:

-Απαξίωσε τον ΟΣΕ γιατί ο σχεδιασμός τους ήταν να δώσουν σε ιδιώτες και την συντήρηση και τη λειτουργία του ΟΣΕ, μέσω ΣΔΙΤ, όπως είχε επανειλημμένα διακηρύξει ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής σε ομιλίες του και στη Βουλή.
-Απογύμνωσε τον Οργανισμό και κρίσιμες θέσεις από προσωπικό, αφού προχώρησε σε μείωση των εργαζομένων.
-Μείωσε τους σταθμάρχες, χωρίς να τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας, όπως ανά κρίσιμο κόμβο τους δύο σταθμάρχες ταυτόχρονα σε υπηρεσία, την ύπαρξη κλειδούχων.
-«Απαξίωσε» τη λειτουργία του συστήματος δευτερογενούς ελέγχου.
-Υποβάθμισε την ανάγκη νέων επενδύσεων στον σιδηρόδρομο. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφασή της να μειώσει την υποχρέωση της
Hellenic Train για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο κατά 600 εκατ. ευρώ (από 750 εκατ. ευρώ σε 160 εκατ. ευρώ).
-Χαρακτηριστικά επί ΝΔ είχαμε 3 σιδηροδρομικά ατυχήματα μέσα στο 2022.
Στο αντεπιχείρημα ότι όσα καταλίζει ο ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. στην κυβέρνηση δεν τα ανέδειξε όλα αυτά τα χρόνια ως αντιπολίτευση, από το επικοινωνιακό επιτελείο του κόμματος λένε ότι υπήρξαν δεκάδες ανακοινώσεις και δηλώσεις και με ερωτήσεις στη Βουλή για τους σιδηροδρόμους αλλά «η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο μέχρι πρότινος αρμόδιος υπουργός κ. Καραμανλής αδιαφόρησαν παντελώς».

– Ενδεικτικά παραδείγματα:

• 31.8.2020: Ερώτηση 33 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ με θέμα: “Ζητήματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου με κίνδυνο ατυχήματος λόγω απραξίας της Κυβέρνησης στην ανάταξη και συντήρηση της υποδομής”.

• 19.11.2021: Παππάς – Ξενογιαννακοπούλου: “Να στηριχθεί το τρένο και οι εργαζόμενοί του, να σταματήσει η απαξίωσή του από την κυβέρνηση Μητσοτάκη” 
• 5.7.2022: Ν. Παππάς: “Η σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρατείνει το καθεστώς των ακυρώσεων και των καθυστερήσεων των δρομολογίων”.
 
• 1.8.2022: Παππάς – Γιαννούλης – Σαρακιώτης: “Νέος εκτροχιασμός τρένου, 200 ακόμα επιβάτες βίωσαν την κατάρρευση του σιδηροδρόμου με ευθύνη των Μητσοτάκη – Καραμανλή”
 
• 29.11.2022: Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ: “Να ανανεωθούν άμεσα οι συμβάσεις των 160 φυλάκων ισόπεδων διαβάσεων από τον ΟΣΕ και να μην εκχωρηθεί η φύλαξη στους ιδιώτες”.
 
• 9.2.2023: Ν. Παππάς: “Ο κ. Καραμανλής ιδιωτικοποιεί τον σιδηρόδρομο και ακρωτηριάζει τον ΟΣΕ: Αφού επί 3,5 χρόνια δεν προχώρησε ούτε χιλιόμετρο συντήρησης, αφού δεν πήγε βήμα παρακάτω από την πρόοδο που επετεύχθη στα έργα επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αφού ‘εκτροχίασε’ το τρένο και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, δίνει σε τρίτους ένα σπουδαίο περιουσιακό στοιχείο του λαού και ένα πολύτιμο εργαλείο ανάπτυξης. Η επιλογή του νεκρώνει και ένα σημαντικό μέρος του έργου και των αρμοδιοτήτων του ΟΣΕ, ο οποίος όλο και υποβαθμίζεται, μέχρι, προφανώς, να καταλήξει… γενική γραμματεία στο αρμόδιο υπουργείο. Το δε προσωπικό και ο εξοπλισμός του απαξιώνονται”.
 
• 20.2.2023: Ν. Παππάς: “Μητσοτάκης και Καραμανλής είναι έννοιες ασύμβατες με την ασφάλεια των μεταφορών και των συγκοινωνιών και της ζωής εκατοντάδων συμπολιτών μας: Εργασίες τοποθέτησης οδικής γέφυρας πάνω από τις γραμμές του τρένου, αμέσως μετά τη Λαμία και στην κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, χωρίς να έχει κλείσει (έστω προσωρινά) η γραμμή και να έχει σταματήσει η σιδηροδρομική κυκλοφορία”.

Πηγή tovima

 

Σχόλια