Ράδιο Βήτα Chatbox

Τέμπη: Ποιους από ΟΣΕ και ΡΑΣ «καρφώνει» ο επιθεωρητής

Ανοίγει η βεντάλια των ερευνών του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη προκειμένου να «φωτιστούν» όλες οι πλευρές και να αναδειχθούν όλα τα πρόσωπα που φέρουν ευθύνες για την τραγωδία των 57 νεκρών.

Στο «στόχαστρο» του εφέτη ειδικού ανακριτή Σωτήρη Μπαϊκάμη, συνεπικουρούμενου από την αναπληρώτρια της υπόθεσης, Σοφία Λυμπεριάδου, αναμένεται να μπουν τις προσεχείς ημέρες ανώτερα υπηρεσιακά στελέχη του ΟΣΕ, που ευθύνονται για την τοποθέτηση ενός άπειρου υπαλλήλου, όπως ήταν ο Βασίλης Σαμαράς, σε ένα τόσο κομβικό και με βαριές ευθύνες πόστο.

Ευθύνες

Ο δικαστικός λειτουργός, έχοντας στα χέρια του και τα πρώτα συμπεράσματα των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων, αναμένεται το επόμενο διάστημα να στρέψει τον προβολέα της έρευνας όχι μόνο σε τυχόν ευθύνες ανώτερων στελεχών του ΟΣΕ αλλά και σε ευθύνες στελεχών της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που είχε και την αρμοδιότητα της διατήρησης ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ήδη ο Δ.Ν., επιθεωρητής που θα απολογηθεί την ερχόμενη εβδομάδα, ο οποίος εμφανίστηκε αυτοβούλως στις 3 Μαρτίου 2023 ενώπιον της πρώτης ανακρίτριας που χειρίστηκε την υπόθεση, στην κατάθεσή του άφησε αιχμές για στελέχη του ΟΣΕ και της ΡΑΣ υπογραμμίζοντας πως ο Βασίλης Σαμαράς «από 1-2-2023 ανέλαβε κανονικά καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων».

Ο ίδιος στη συγκεκριμένη κατάθεση είχε επισημάνει πως το πρόγραμμα των σταθμαρχών του μήνα Φεβρουαρίου προγραμματίστηκε από 25 έως 27 Ιανουαρίου και «στάλθηκε στη διεύθυνση κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή και ανακοινώθηκε στο προσωπικό». Οπως εξηγεί, «ο ΟΣΕ τον Ιούλιο του 2022 προσέλαβε 80 σταθμάρχες, οι οποίοι από 2-8-2022 μέχρι και 23-10-2022 εκπαιδεύτηκαν θεωρητικά, και 14 σταθμάρχες (13 προσλήφθηκαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών και ένας, ο Σαμαράς Βασίλειος, που επέστρεψε από μετάταξη και ορίστηκε σταθμάρχης από το γραφείο προσωπικού) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα».

Κατά τον επιθεωρητή, μέχρι τις 23 Ιανουαρίου 2023 οι σταθμάρχες έκαναν πρακτική εκπαίδευση, ενώ ο μοιραίος σταθμάρχης εκπαιδεύτηκε, κυρίως, στον σταθμό της Λάρισας και τους γύρω περιφερειακούς σταθμούς. «Πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ότι είναι ικανός ως σταθμάρχης και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στον σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα σε σταθμάρχες). Από 1-2-2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του».

Τέμπη: Τρεις+ένας στο «κάδρο»

Πάντως, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Μπαϊκάμης έχει ήδη μελετήσει τη δικογραφία που του παραδόθηκε από την πρωτοδίκη ανακρίτρια που χειρίστηκε την υπόθεση πριν από την απόφαση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας για να αναβάθμιση και ανάθεση του φακέλου σε εμπειρότερο ανακριτή υψηλότερου βαθμού. Ο πρώτος κύκλος της δικαστικής έρευνας ενδέχεται να «κλείσει» μετά τις απολογίες των τριών ακόμη προσώπων εις βάρος των οποίων έχει ασκηθεί δίωξη και την Παρασκευή εμφανίστηκαν ενώπιον του εφέτη ανακριτή για να λάβουν προθεσμία. Πρόκειται για τον επιθεωρητή Δ.Ν., προϊστάμενο του Βασίλη Σαμαρά και υπεύθυνο για τις βάρδιες, αλλά και τους δύο απογευματινούς σταθμάρχες, που φέρονται να εγκατέλειψαν τη θέση τους πριν από την ολοκλήρωση της βάρδιας τους, αφήνοντας μόνο του τον ελάχιστων ημερών συνάδελφό τους, και μάλιστα σε κρίσιμη στιγμή, όταν από τον σταθμό της Λάρισας διέρχονται από τις 22.00 έως τις 23.00 επτά τρένα.

Τα τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν τις ίδιες κατηγορίες με τον Βασίλη Σαμαρά, που έχει ήδη κριθεί προφυλακιστέος, και συγκεκριμένα αντιμετωπίζουν το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροήν και της σωματικής βλάβης επίσης κατά συρροήν.

«Προέκυψε ότι ο Δ.Ν., προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας της Υπηρεσίας Υποστήριξης Κυκλοφορίας Κεντρικής και Νοτίου Ελλάδας της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας και Διαχείρισης Χωρητικότητας, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατανομή βαρδιών του προσωπικού κυκλοφορίας, ήτοι κατήρτιζε το πρόγραμμα των υπηρεσιών των εκτελούντων υπηρεσία στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας σταθμαρχών, όρισε ως μόνο σταθμάρχη υπηρεσίας νυχτερινής βάρδιας της 28ης.02.2023, εκτελών υπηρεσία από ώρα 22.00 μ.μ. έως ώρα 07.00 π.μ., τον Βασίλειο Σαμαρά, ο οποίος είχε μεταταχθεί στον ΟΣΕ με απόφαση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και, μετά την ολοκλήρωση εξάμηνης θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, είχε αναλάβει καθήκοντα σταθμάρχη μόλις την 26.01.2023, μη έχων εισέτι την προσήκουσα εμπειρία περί τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ενώ, διαρκούσης της νυχτερινής βάρδιας, επέκειτο η διαχείριση της κυκλοφορίας άφιξη – αναχώρηση από σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας 9 αμαξοστοιχιών…», αναφέρεται στο έγγραφο της ανακρίτριας προς τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Λάρισας με το οποίο ζητήθηκε η άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος του επιθεωρητή.

«Αποχώρησαν»

Σχετικά με τους δύο σταθμάρχες στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται πως «ο Κ.Π. και ο Π.Χ., οι οποίοι εκτελούσαν υπηρεσία σταθμάρχη απογευματινής βάρδιας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας, την 28.02.2023, από ώρα 14.00 μ.μ. έως ώρα 23.00 μ.μ., αποχώρησαν από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας προ της λήξεως του ωραρίου εργασίας τους και συγκεκριμένα περί ώρα 22.30 μ.μ.…, ενώ κατά τον χρόνο αποχωρήσεώς τους έως το πέρας του ωραρίου εργασίας τους επέκειτο στον Σ.Σ. Λάρισας η άφιξη της αμαξοστοιχίας IC 62 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη), η οποία έπρεπε να αφιχθεί ώρα 22.09 μ.μ. και δεν είχε εισέτι αφιχθεί λόγω καθυστέρησης, της αμαξοστοιχίας 2597 (προαστιακός Θεσσαλονίκη – Λάρισα), η οποία έπρεπε να έχει αφιχθεί ώρα 22.20 μ.μ. και δεν είχε εισέτι αφιχθεί λόγω καθυστέρησης, της αμαξοστοιχίας 1564 (Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα), η οποία αναμενόταν να αφιχθεί ώρα 22.32 μ.μ. και η αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 2598 (προαστιακός Λάρισα – Θεσσαλονίκη), η οποία αναμενόταν να αναχωρήσει ώρα 22.54 μ.μ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας…».

 Τέμπη: «Τρέχουν» δύο παράλληλες έρευνες σε βάθος δεκαπενταετίας

Εξονυχιστικός και σε βάθος έλεγχος διεξάγεται ήδη σε δύο επίπεδα τόσο από τον Αρειο Πάγο όσο και από την Αρχή για το Ξέπλυμα «Μαύρου» Χρήματος, που έχουν ανασύρει φακέλους σε βάθος 15ετίας.

Την περασμένη εβδομάδα ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε από τον διοικητή του ΟΣΕ να του σταλούν όλοι οι φάκελοι που αφορούν σιδηροδρομικά δυστυχήματα της τελευταίας δεκαπενταετίας προκειμένου να διαπιστωθεί το πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν αυτά, πόσα θύματα είχαν και πού οδήγησε η αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.

Η αποστολή των φακέλων ζητήθηκε από τον Ισίδωρο Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές ή εάν εκτός από εκείνους που διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν υπήρχαν και άλλα πρόσωπα στα οποία δεν «έφτασαν» οι έρευνες, οπότε και πρέπει να επαναξιολογηθούν.

Την ίδια ώρα, η Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες κάνει «φύλλο και φτερό» τους λογαριασμούς και όχι μόνο προσώπων που υπηρέτησαν σε θέσεις ευθύνης στον ΟΣΕ και τις θυγατρικές του, ΕΡΓΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και στην HELLENIC TRAIN, τις περιόδους που υπογράφηκαν οι επίμαχες συμβάσεις για το σιδηροδρομικό δίκτυο. Τη σχετική εντολή για τη διεξαγωγή της έρευνας σε βάθος επίσης δεκαπενταετίας έδωσε ο επικεφαλής της Αρχής, Χαράλαμπος Βουρλιώτης.

Στο… μικροσκόπιο της Αρχής για το Ξέπλυμα βρίσκονται όλες οι συμβάσεις που συνήφθησαν, ενώ εξετάζονται και τυχόν ευθύνες εργολάβων που ανέλαβαν την εκτέλεση των έργων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα «ξετιναχτούν» και όλοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί των υψηλόβαθμων στελεχών αλλά και τα περιουσιακά τους στοιχεία προκειμένου να διακριβωθεί εάν αυτά αποκτήθηκαν με νόμιμο τρόπο ή εάν αποτελούν προϊόν δωροδοκίας. Σε περίπτωση που προκύψουν ενδείξεις για την τέλεση αξιόποινων πράξεων, όπως η δωροδοκία ή η νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, το σχετικό πόρισμα θα διαβιβαστεί στον αρμόδιο εισαγγελέα, που θα κληθεί να αξιολογήσει τα ευρήματα για να καθορίσει τα επόμενα βήματα.

Τέμπη: Συμβάσεις στο… μικροσκόπιο, «ανοιχτό» να αναλάβει Ευρωπαίος εισαγγελέας

Στον «πάγο» βρίσκονται προσωρινά και οι έλεγχοι τεσσάρων συμβάσεων που υπογράφηκαν από το 2005 έως το 2015 με αντικείμενο έργα εκσυγχρονισμού σε τμήματα του δικτύου που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Η Οικονομική Εισαγγελία, που με παρέμβαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου άνοιξε τις σχετικές προκαταρκτικές έρευνες για τυχόν ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσα Αρχή, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών, ερευνά το ενδεχόμενο να πρέπει να ανατεθούν και αυτές στον Ευρωπαίο εισαγγελέα.

Πρόκειται για μία σύμβαση του 2005 που σχετίζεται με εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος, δύο συμβάσεις του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα και το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, αλλά και μία του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS για το κομμάτι Πειραιάς – Αθήνα. Βασικό ερευνώμενο αδίκημα στην εκτέλεση των συγκεκριμένων συμβάσεων είναι η απιστία και η ηθική αυτουργία στην ίδια πράξη, που ενδεχομένως προκύπτει από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις παρατάσεις και όσες κινήσεις οδήγησαν στη μη ολοκλήρωση των έργων. Ωστόσο, αυτήν τη στιγμή ερευνάται το εάν για την εκτέλεσή τους χρηματοδοτήθηκαν και από ευρωπαϊκά κονδύλια, περίπτωση κατά την οποία θα πρέπει να διαβιβαστούν στον Ευρωπαίο εισαγγελέα.

Στα χέρια του τελευταίου, βρίσκεται ήδη η σύμβαση 717/2014, που ανασύρθηκε από το αρχείο στο οποίο οδηγήθηκε από την εισαγγελέα Εφετών -υπηρετεί στην Οικονομική Εισαγγελία- Αθανασία Βλάχου, που είχε ερευνήσει την υπόθεση των καταγγελιών που αφορούσαν σε ζημιά του Δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων.

Το 2021 δεν είχε προκύψει ότι το Δημόσιο υπέστη ζημιά και η υπόθεση μπήκε στο αρχείο, αλλά το 2022, έπειτα από την ανάδειξη νέων στοιχείων, η υπόθεση ανασύρθηκε και βρίσκεται πλέον στα χέρια του Ευρωπαίου εισαγγελέα που εξετάζει τη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.

Πηγή eleftherostypos

 

 


Σχόλια