Ράδιο Βήτα Chatbox

Η ακρίβεια σπάει τα ταμεία των σούπερ μάρκετ

Τα οικονομικά αποτελέσματα των σούπερ μάρκετ τραβούν συνεχώς την ανηφόρα, αφού αύξησαν τον τζίρο τους το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 κατά 9,5%, βάζοντας στα ταμεία τους 700 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα σε σχέση με πέρυσι. Την ίδια ώρα όμως, οι καταναλωτές προτιμούν οικονομικότερες επιλογές και στρέφονται όλο και περισσότερο προς προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ειδικότερα και σύμφωνα με δεδομένα της εταιρείας έρευνας Circana (πρώην IRI), οι πωλήσεις στην αγορά των καταναλωτικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 9,5% το ενδεκάμηνο, φτάνοντας τα 8,188 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 7,477 δισ. ευρώ της προηγούμενης περιόδου. Εξ αυτών, 6,239 δισ. ευρώ αφορούν την κατηγορία τροφίμων. Ο όγκος των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 2,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των PL σε αξία το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,3% από 25,8% το αντίστοιχο διάστημα του 2022 με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 11,6%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 8,8%.

Στα τρόφιμα μάλιστα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο, στο 26,8% από 26,4% το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Επίσης, αυξημένη είναι η ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η οποία εντοπίζεται κυρίως στις δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, τα τρόφιμα και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού. Στην πρώτη κατηγορία το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε σε 24,8% και στη δεύτερη σε 25,3%.

Αύξηση 25% στα ταχυκίνητα αγαθά

Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε σε 25% το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου. Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,5%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 9,1% και στα απορρυπαντικά / καθαριστικά 9,7%.

Παράλληλα ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκε κατά 2,3%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 1,7% και στα απορρυπαντικά / καθαριστικά 0,5%.

Σε ό,τι αφορά τις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε εννέα κατηγορίες και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (0,4%), στα σνακ (4,7%), στα γαλακτοκομικά (2,9%), στα μη αλκοολούχα ποτά (4,7%), στα αλκοολούχα ποτά (4,8%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (1,7%), στα είδη ατομικής υγιεινής (1,8%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (0,2%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (0,7%). Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα κατεψυγμένα τρόφιμα (0,2%) και στα υλικά μαγειρικής (2%).

Πρωταθλητές των ανατιμήσεων στο ενδεκάμηνο αναδεικνύονται τα απορρυπαντικά και καθαριστικά, με τις αυξήσεις τιμών να φτάνουν το 11,6%. Ακολουθούν τα υλικά μαγειρικής με αυξήσεις τιμών 9,4%, τα σνακ με αυξήσεις τιμών 8,5% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με αυξήσεις τιμών 8,3%.

Οι μικρότερες αυξήσεις τιμών στη διάρκεια του ενδεκάμηνου σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά (3,3%).

Τα στοιχεία του ενδεκάμηνου δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται αύξηση τζίρου (14,7%) ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στο 11,6%.

Νέες ανατιμήσεις ενόψει

Στο σήμερα τώρα και παρά τις όποιες κινήσεις έχει εξαγγέλλει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της τιθάσευσης της αγοράς σε προϊόντα σουπερ μάρκετ οι ανατιμήσεις συνεχίζονται με σπασμένα φρένα, αφού πάνω από 100 είδη αναμένονται να ανατιμηθούν κατά 20%. Είναι φανερό ότι η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης «Μόνιμη μείωση τιμής» δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις μεγάλες ανατιμήσεις που έχουν γίνει σε όλα σχεδόν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά τα τελευταία περίπου 3 χρόνια και συνεχίζουν να γίνονται.

Ειδικότερα πάντως έως και το τέλος Ιανουαρίου αναμένεται να έχουν ανατιμηθεί μεταξύ άλλων τα εξής προϊόντα:

● φρέσκοι χυμοί έως 22%,

● οδοντόβουρτσες, αφρόλουτρα και αποσμητικά έως 19%,

● σοκολατοειδή έως 18%,

● αλλαντικά ιδιωτικής ετικέτας 16%,

● κρασιά έως 16%,

● ελιές έως 14%,

● τόνος σε φάκελο έως 13%,

● χαρουπάλευρο έως 12%,

● τυριά χύμα και συσκευασμένα έως 10%,

● αναψυκτικά πορτοκάλι έως 9%,

● καφές εσπρέσο έως 7%,

● μπίρες έως 7%, βαλσάμικο ξύδι και μηλόξυδο έως 5%,

● έτοιμες σαλάτες 4% και φέτα 3%.

Σε ό,τι αφορά την τιμή του ελαιόλαδου έχει πάρει φωτιά αφού σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής μόνο τον Δεκέμβριο αυξήθηκε κατά 58%. Οι ελλείψεις όμως θα εκτοξεύσουν περαιτέρω την τιμή σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι και κρατούν τα αποθέματα περιμένοντας.

Θυμίζουμε πάντως πως όσες εταιρείες, βέβαια, κοινοποιήσουν από τις 10 Ιανουαρίου και μετά στα σούπερ μάρκετ νέους τιμοκαταλόγους με αυξήσεις στα προϊόντα τους δεν θα μπορούν να κάνουν προσφορές του τύπου 1+1 δώρο και εκπτώσεις για τους επόμενους τρεις μήνες.

Έτσι κι αλλιώς τα νέα μέτρα που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί για δεκαετίες η αγορά μπαίνουν σταδιακά σε εφαρμογή έως τον Μάρτιο, ενώ δεν πρέπει να αποκλείεται και νέο πακέτο μέτρων για να τιθασεύσει το επερχόμενο κύμα ακρίβειας.

Παρά ταύτα αντίστοιχα και το τέλος Φεβρουαρίου θα ακολουθήσει άλλη μια αύξηση της τάξης του 7% σε άλλα 100 προϊόντα έως το τέλος Φεβρουαρίου ή τις αρχές Μαρτίου. 

Πηγή topontiki

 


Σχόλια